Nieuws

« Terug

Hoe breng je jouw Professionaliteit over met je profielfoto?

20191119-LinkedIn Article Cover variant 1_LI.jpg09 dec

Dit is het derde artikel in mijn serie over zakelijke profielfoto's met impact. In het eerste artikel beschreef ik hoe belangrijk een goede profielfoto is om jouw doelen op LinkedIn te bereiken. Of dat nu het verkopen van producten of diensten van jouw bedrijf is, of jouw diensten als (passief) werkzoekende of interimmer, het begint bij het verkopen van jezelf!

Mijn tweede artikel legt uit hoe je met een goed "leesbare" profielfoto je persoonlijkheid in slechts 0,1 seconde kunt overbrengen; dat is namelijk de tijd die je hebt om een eerste indruk af te geven!

In dit artikel beschrijf ik de eerste van de drie belangrijkste eigenschappen die een goede zakelijke profielfoto moet overbrengen: Professionaliteit! De overige twee, Benaderbaarheid en Authenticiteit, behandel ik binnenkort in volgende artikelen,.

Professionaliteit = Zelfvertrouwen?

Het spreekt natuurlijk voor zich dat het op een zakelijk platform als LinkedIn, of op je Curriculum Vitae, natuurlijk draait om jouw professionaliteit. En natuurlijk bestaat jouw professionaliteit uit veel verschillende factoren: de vakkennis die je hebt opgedaan door je opleidingen en trainingen, en de professionele ervaring die je hebt opgedaan in de functies die je hebt bekleed - van stages en vrijwilligerswerk tot banen die je gehad en/of bedrijven die je hebt geleid. Dat aangevuld met je professionele houding: hoe ga je met je werk en verantwoordelijkheden om, hoe ga je met mensen om, et cetera. En natuurlijk de resultaten die je daarmee hebt behaald en wat je daarvan weer hebt geleerd. Dat is, als het goed is, allemaal op je profiel en CV terug te vinden.

Profielfoto van Anette Rijnaard op een witte achtergrond, gemaakt door Rob van der Post van RCP Photography

Maar om dat allemaal goed over te kunnen brengen, moet je allereerst in je eerste indruk je professionaliteit overbrengen met je profielfoto. En daar geldt boven alles dat je uitstraling van professionaliteit overeenkomt komt je uitstraling van zelfvertrouwen.

Die uitstraling van zelfvertrouwen wordt grotendeels bepaald door vier factoren: je ogen en mond, je houding, het camerastandpunt, en natuurlijk je kleding en aandacht voor detail. En dat heeft allemaal weer - het zal je na het lezen van mijn eerdere artikelen niet verbazen - te maken met psychologie!

Dress for Success!

Je maakt een zakelijke profielfoto, voor een zakelijk platform; natuurlijk kleed je je dan ook zakelijk om een professionele uitstraling te hebben! Dus een driedelig pak met stropdas? Natuurlijk niet! Tenzij het in jouw sector echt ongebruikelijk is om zonder stropdas te werken, raad ik eigenlijk altijd af om een stropdas te dragen. Dat is bijna altijd overdreven en dat wordt zelfs extra benadrukt op een profielfoto's

Profielfoto Rob Mes op een donkergrijze achtergrond, gemaakt door Rob van der Post van RCP Photography

Ga in eerste instantie uit van kleding die je prettig vindt zitten; daardoor straal je sowieso meer zelfvertrouwen uit. Kies kleding die je op je werk ook draagt en die voor de sector waar je in werkt passend is. Als man kun je met een overhemd eigenlijk altijd uit de voeten, met of zonder jasje.

Als vrouw zijn er veel meer opties, maar zorg er in ieder geval voor dat je schouders minimaal deels bedekt zijn; een blouse, een jurk, een trui en shirt - er is echt heel veel mogelijk.

Zorg wel dat je kleding zelf niet te veel opvalt - de aandacht moet immers uitgaan naar je gezicht, niet naar je kleding; geen heftige kleuren, geen drukke prints. En bovenal: zorg dat je kleding netjes is: netjes gestreken, geen kreukels of vlekken, goed aansluitend (vooral rond de hals!), et cetera. Juist hier wat extra aandacht aan de details besteden, kan echt het verschil maken voor een professionele uitstraling.

Zorg dat mensen tegen je opkijken. Letterlijk.

Het zal je in films vast wel zijn opgevallen dat superhelden vaak vanuit een laag standpunt zijn gefilmd. Hierdoor komen ze extra heldhaftig over. Dat komt namelijk omdat we dan letterlijk tegen ze opkijken.

Profielfoto van René Londeman op een donkergrijze achtergrond, gemaakt door Rob van der Post van RCP Photography

Zo werkt het ook met je profielfoto: is je foto van onderaf gemaakt, dan kijk ik letterlijk tegen je op en draag je zelfvertrouwen uit. Is je foto van bovenaf gemaakt, dan kijk ik op je neer en dat gaat juist ten koste van je uitstraling van zelfvertrouwen. En daarmee van je professionele uitstraling.

Daarom fotografeer ik altijd iets van onderaf, zodat je kijker altijd het gevoel heeft dat hij/zij tegen je opkijkt. Heel subtiel natuurlijk, want anders gaan we ons er zelfs aan storen. Mijn uitgangspunt: de camera op kin hoogte en dan de ogen op een derde van boven in beeld.

Sta stevig in je schoenen en straal zelfvertrouwen uit!

Ook al is er op een goede profielfoto maar heel weinig van je lichaam zichtbaar - de aandacht moet immers echt naar je gezicht uitgaan en die is dus zo groot mogelijk in beeld -, je houding heeft toch heel veel invloed op je uitstraling.

Dat is met name terug te zien in je schouders. Zorg dat je stevig maar ontspannen staat, met je voeten op heup breedte. Strek je ruggengraat uit en ontspan je schouders. Hierdoor straal je direct veel meer rust en zelfvertrouwen uit!

Profielfoto van Judith Kotigaro op een witte achtergrond, gemaakt door Rob van der Post van RCP Photography

En als je dan rust en vol zelf vertrouwen staat, zorg dan dat je je hoofd recht houdt. En als je dat niet tijdens de foto zelf doet, zorg dan dat je in de nabewerking je foto draait om je hoofd recht te zetten. Uitgangspunt hierbij is dat je ogen dan ongeveer op een horizontale lijn liggen.

Een gekanteld hoofd heeft een vragende of twijfelende uitdrukking, of draagt zelfs verlegenheid of afhankelijkheid uit, ook als dat niet zo bedoeld is. En dat gaat natuurlijk direct ten koste van je uitstraling van zelfvertrouwen, en daarmee je professionaliteit.

Uiteindelijk draait alles om je gezicht.

Jouw gezicht blijft het belangrijkste onderdeel van je profielfoto; vanuit je gezicht breng je je persoonlijkheid over, ook als het gaat om het uitstralen van zelfvertrouwen en daarmee professionaliteit. Zorg dat je ogen, zoals in het vorige artikel al is beschreven, op één derde van boven in beeld zijn en dat je recht in de lens kijkt en een 'connectie' maakt met de kijker. Dit alleen al zorgt voor extra zelfvertrouwen.

Zorg er voor dat je ogen goed zichtbaar zijn, maar dat er tegelijkertijd niet te veel oogwit te zien is. Grote ogen met veel zichtbaar oogwit associëren we met angst; denk hierbij aan de spreekwoordelijke ogen van een hert dat in de koplampen kijkt. Span eventueel de spieren van je onderste oogleden heel voorzichtig aan om je ogen iets minder angstig en meer zelfverzekerd te maken. Bij een oprechte lach gebeurd dit overigens al automatisch!

Profielfoto van Jeroen Croes op een donkergrijze achtergrond, gemaakt door Rob van der Post van RCP Photography

Een extra manier om je uitstraling van zelfvertrouwen te vergroten, is door het tonen van een strakke kaaklijn. Als je recht voor de camera staat, hou dan je schouders op hun plek en duw je voorhoofd richting de camera. De huid van je gezicht wordt dan meer over je kaak gespannen, waardoor je een strakkere kaaklijn laat zien.

Als je hierover meer wilt weten, zoek dan op YouTube naar het veelbekeken filmpje "It's all about the Jaw" van Peter Hurley en laat je verbazen!

Leesbaarheid? Check! Professionaliteit? Check! En nu?

Je foto is nu goed leesbaar en je straalt duidelijk professionaliteit uit. Top! Met die goede eerste indruk zullen mensen je profiel verder gaan bekijken; je kennis en ervaring, je bio waarin je uitlegt wat jij kunt bijdragen, etc..

En dan? Dan wil je natuurlijk dat ze met jou contact opnemen! Maar als jij vol zelfvertrouwen je professionaliteit uitstraalt, is er het risico dat je vanuit je foto ook heel gesloten overkomt, of zelfs arrogant. Je armen over elkaar, je kin in de lucht, et cetera. Mensen vinden het vaak spannend om met onbekenden contact op te nemen, en dan helpt zo'n gesloten houding natuurlijk niet...

Daarom ga ik in mijn volgende artikel in op de tweede belangrijke eigenschap van een goede profielfoto: benaderbaarheid.

Dus: maakt jouw profielfoto in 0,1 seconde een eerste indruk met impact?

Straalt jouw profielfoto professionaliteitbenaderbaarheid en authenticiteit uit en kan je foto dit in 0,1 seconde overbrengen? Zo ja: top!

Twijfel je nog? Volg me dan en houd mijn bijdragen en artikelen in de gaten! Binnenkort plaats ik een volgend artikel waarin ik dieper inga op het overbrengen van jouw Professionaliteit vanuit je profielfoto. Daarnaast plaats ik regelmatig bijdragen waarin ik op verzoek feedback geef op profielfoto's.

Kun je nog wat hulp gebruiken en wil je snel aan de slag om geen kansen te missen? Kijk dan op mijn website voor de mogelijkheden of boek direct een afspraak voor een fotoshoot via link. Dan gaan we snel aan de slag om een profielfoto te maken die voor jou het verschil maakt!

« Terug