Nieuws

« Terug

Maakt jouw foto in slechts 0,1 seconde indruk?

0-5.jpeg04 nov

In mijn vorige artikel beschreef ik hoe belangrijk een goede profielfoto is voor je LinkedIn-profiel. Je gebruikt jouw LinkedIn met een doel, bijvoorbeeld om jouw diensten te verkopen, als (passief) werkzoekende of interimmer. Of om de producten van je bedrijf te verkopen. Maar in de kern verkoop je op LinkedIn vooral jezelf; als jij met jouw profiel een goede indruk maakt op potentiële opdrachtgevers, klanten of werkgevers, dan kan dat de basis vormen voor verdere samenwerking.

En jezelf verkopen houdt vooral in: een goede eerste indruk maken, zodat men jouw profiel gaat bekijken! Een goede profielfoto brengt jouw voor LinkedIn belangrijkste eigenschappen over: Professionaliteit, Authenticiteit en Benaderbaarheid. En uit onderzoek blijkt dat die eerste indruk al in de eerste 100 milliseconde (!) wordt gevormd.

In mijn volgende artikelen zal ik dieper ingaan op deze drie eigenschappen. In dit artikel focus ik eerst op de vraag: hoe zorg ik er überhaupt voor dat mijn profielfoto in staat is om in 0,1 seconde iets van mij over te brengen? Je kunt namelijk nog zo professioneel, authentiek en benaderbaar op de foto staan, als dat niet overkomt, dan heb je er niets aan...

Leesbaarheid

Om in zo'n korte tijd ook maar iets over te kunnen brengen, moet je foto vooral goed "leesbaar" zijn; je foto moet zo gemaakt zijn, dat de aandacht direct naar het gezicht gaat en dat niets de aandacht van het gezicht afleidt. Want daar zit natuurlijk de persoonlijkheid die je wilt overbrengen.

De aandacht naar je gezicht trekken

Maar hoe doe je dat nu, alle aandacht naar je gezicht krijgen? Eigenlijk begint dat heel simpel: zorg dat je gezicht groot in beeld is! Het profielkader bij LinkedIn is best wel klein, dus hoe groter je gezicht, des te beter deze zichtbaar is en de aandacht trekt.

Maar natuurlijk zijn er wel een paar 'spelregels' waarmee dat het beste gaat. Allereerst vinden wij het prettig als er enige 'context' is bij een beeld. Een hoofd zonder schouders 'voelt' vreemd, alsof het een 'zwevend hoofd' is, en maakt daardoor minder connectie.

Profielfoto van Judith Kotigaro, actrice, met haar gezicht groot in beeld. Foto door www.rcpphotography.nl

Ga er daarom vanuit dat je je hoofd zo groot in beeld brengt, dat het bovenste knoopje van je blouse (als je dat zou dragen) nog nét onderaan in beeld komt. Daarmee komt er nog net een klein stukje van je bovenlijf in beeld, en zien we gelijk dat je een 'echt mens' bent.

Maar met je hoofd groot in beeld ben je er zeker nog niet; het allerbelangrijkste is het maken van een 'connectie'. Een connectie maken doe je met je ogen - eigenlijk maak je vanuit je profielfoto oogcontact. Als je oogcontact maakt, dan heb je gelijk de aandacht. Kijk daarom bij het maken van een profielfoto altijd recht in de lens, zodat jouw profielfoto recht naar de bezoeker van jouw LinkedIn-profiel kijkt. En zorg er natuurlijk voor dat je ogen ook goed belicht zijn, zodat ze goed zichtbaar zijn.

Om ervoor te zorgen dat jouw oogcontact ook direct wordt gemaakt - je hebt immers maar 0,1 seconde voor die eerste indruk -, zorg je ervoor dat je ogen precies daar zijn, waar je profielbezoeker ze van nature verwacht.

Profielfoto van Isabella Kropholler, die met haar ogen direct een connectie maakt. Foto door www.rcpphotography.nl

En dat is op 1/3e van boven in beeld; de ogen van een mens zitten namelijk ook op ongeveer 1/3e van boven in een gezicht, dus onwillekeurig zoeken we bij een portret ook daar naar de ogen. Zijn je ogen daar in beeld, dan ze grijpen onmiddellijk de aandacht. Zijn je ogen daar niet, dan gaat onze blik door het hele beeld op zoek naar je ogen en gaat er zeer kostbare tijd verloren.

De aandacht vasthouden

Nu de aandacht naar je gezicht, en vooral naar je ogen, wordt getrokken, moet je nu vooral zorgen, dat er niets is op de voorgrond of de achtergrond, wat de aandacht afleidt van jouw gezicht.

Profielfoto van Soumaya Belhaje, met hoofddoek en groot wit logo. Foto door www.rcpphotography.nl

Geen onrustige achtergrond met allerlei details of kleuren. Geen opvallende kleding met drukke kleuren of patronen. Geen opvallende sieraden. En vooral geen tekst of logo's! Kijk maar eens hoe snel jouw aandacht op de foto hiernaast naar het lezen van de tekst op mijn logo gaat.

Je profielfoto heeft echt alleen als doel om jouw persoonlijkheid over te brengen, zodat ná die eerste indruk met impact de aandacht uitgaat naar jouw profiel, jouw organisatie en jouw producten/diensten. Dus gebruik vooral je Banner om je diensten/producten, motto, bedrijfsnaam, logo, et cetera duidelijk te maken, maar laat je foto volledig om jouw persoonlijkheid gaan.

Dus: maakt jouw profielfoto in 0,1 seconde een eerste indruk met impact?

Straalt jouw profielfoto professionaliteitbenaderbaarheid en authenticiteit uit en kan je foto dit in 0,1 seconde overbrengen? Zo ja: top!

Twijfel je nog? Volg me dan en houd mijn bijdragen en artikelen in de gaten! Binnenkort plaats ik een volgend artikel waarin ik dieper inga op het overbrengen van jouw Professionaliteit vanuit je profielfoto. Daarnaast plaats ik regelmatig bijdragen waarin ik op verzoek feedback geef op profielfoto's.

Kun je nog wat hulp gebruiken en wil je snel aan de slag om geen kansen te missen? Kijk dan op mijn website voor de mogelijkheden of boek direct een afspraak voor een fotoshoot via link. Dan gaan we snel aan de slag om een profielfoto te maken die voor jou het verschil maakt!

« Terug