Nieuws

« Terug

Helpt jouw profielfoto jou ook om je doelen te bereiken?

Rob Zelf18 okt

Als het goed is, gebruikt iedereen LinkedIn met een doel. Het doel om jouw diensten te verkopen, bijvoorbeeld als (passief) werkzoekende of interimmer, of om de producten van je bedrijf te verkopen. Maar in de kern verkoop je op LinkedIn vooral jezelf; als jij met jouw profiel een goede indruk maakt op potentiële opdrachtgevers, klanten of werkgevers, dan kan dat de basis vormen voor verdere samenwerking.

En jezelf verkopen houdt vooral in: een goede eerste indruk maken waarin je competent en betrouwbaar overkomt.

Headshot of Tanja Goud

Uit onderzoek van Princeton psychologen Janine Willis en Alexander Todorov blijkt dat die eerste indruk in slechts 100 milliseconde wordt gevormd.

Op LinkedIn komt dat in die 0,1 seconde dus volledig vanuit je profielfoto!

En die eerste indruk kleurt ook nog eens volledig ons beeld: we zien eigenlijk alleen nog maar wat onze indruk bevestigt en negeren wat niet strookt.

Profielfoto bepaalt succes op LinkedIn?

Je LinkedIn profielfoto bepaalt dus in hoge mate óf en hóe er naar je LinkedIn profiel en activiteit op LinkedIn wordt gekeken.

Natuurlijk gaat het daarna om de inhoud; als je profiel of bijdrage inhoudelijk niet aansluit, dan zal je profielfoto dat natuurlijk nooit goedmaken.

Headshot of Judith de Bruin

Maar als je geen goede eerste indruk maakt met je foto, dan zal de inhoud niet de aandacht krijgen die het verdient en bereik je dus ook je doelen op LinkedIn niet.

Je profielfoto bepaalt dus niet je succes op LinkedIn, maar draagt hier wel sterk aan bij.

Wat moet je profielfoto dan uitstralen?

Uit het eerder genoemde onderzoek van Janine Willis en Alexander Todorov blijkt dat we in die 0,1 seconde ons een beeld vormen van iemands competentie en betrouwbaarheid. Oftewel: verwachten we dat iemand geschikt is voor de taak én kunnen we erop vertrouwen dat hij/zij dat ook waarmaakt.

Headshot of Jeroen Croes

Kort gezegd: kom je Professioneel over? Een vraag die op een professioneel netwerk als LinkedIn natuurlijk bijzonder voor de hand liggend is.

Maar daarmee ben je er nog niet! Want na de eerste indruk heeft de bezoeker van je profiel uitgebreid naar de inhoud gekeken en ziet de aansluiting. Top! Maar je wilt ook dat je bezoeker contact met je opneemt om met elkaar in gesprek te gaan over die mogelijke nieuwe opdracht of baan. Je wilt dan ook dat je foto daarnaast ook Benaderbaarheid uitstraalt.

Headshot of Rob Mes

En als je dan uiteindelijk het gesprek aan gaat, wil je natuurlijk wel dat je gesprekspartner je herkent: als je er totaal anders uitziet dan op je foto, dan is het vertrouwen natuurlijk gelijk weg!

Je foto moet daarom dan ook nog eens Authenticiteit uitstralen!

Dus: helpt jouw profielfoto jou ook om je doelen op LinkedIn te bereiken?

Straalt jouw profielfoto professionaliteitbenaderbaarheid en authenticiteit uit en kan je foto dit in 0,1 seconde overbrengen? Zo ja: top!

Twijfel je nog? Volg me dan en houd mijn bijdragen in de gaten! Ik plaats regelmatig bijdragen waarin ik op verzoek feedback geef op profielfoto's. En natuurlijk geef ik ook tips voor het maken van betere profielfoto's

Kun je nog wat hulp gebruiken en wil je snel aan de slag om geen kansen te missen? Kijk dan op mijn website voor de mogelijkheden of boek direct een afspraak voor een fotoshoot via link. Dan gaan we snel aan de slag om een profielfoto te maken die voor jou het verschil maakt!

« Terug